sunnuntai 20. helmikuuta 2011

Jos et tiedä, kysy koiraltasi.

Välillä tuntuu, että Titolla leikkaa huomattavasti nopeammin kuin minulla. Olin pitkään miettinyt, millä tyylillä opetan kaukojen m-s-m. En halunnut aloittaa opettamista, koska minulla ei ollut kunnon suunnitelmaa. Noh, Titolla oli.

Tarkoitus oli opettaa Titoa koskemaan tassuilla isoon muovialustaan. Alusta maahan ja Tito lennähtää sen päälle maahan. Ei tarvinnut kovinkaan paljon sheippailla. Yht'äkkiä Tito nousee hissinä ylös. Huvittuneena seuraan, mitä tapahtuu. Tito tuijottaa minua ja laskeutuu hissinä alas - nousee hissinä ylös - ja hissinä alas. Alkuperäinen opetus jäi saman tien ja aloin vahvistaa tätä hissiliikettä. Yksikään tassu ei liikkunut, ylös nousi nopeasti ja alas samaten. Tätä tehtiin useampi toisto ja loppu siltä erää.

Seuraavalla kerralla Titolle oli täysin selvää, mitä alustan päällä tehdään. Ylös ja alas. Liitin vihjeet, vaikka minua arvelluttikin se alusta. Sanoin siis vihjeen aina sillä hetkellä, kun Tito suoritti liikkeen. Vähitellen aikaistin vihjeitä ja aloin mennä kohti kontrollia. Nyt Tito osaa odottaa maassa, että saa vihjeen nousta seisomaan. Seisominen on sille hankalampaa ja se haluaa heti mennä takaisin maahan. Tässäkin on kuitenkin edistytty ja olen vahvistanut seisomista.

Katsotaan, miten edetään. Alustan avulla saisin Titon varmaankin helposti kauemmas minusta. Toisaalta haluan päästä siitä eroon. Hmm...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti